Snow

Snow

Friday 28 September 2012

:: Burj Al-Arab ::

Burj Al-Arab adalah sebuah hotel mewah di Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Pembinaan Burj Al Arab bermula pada tahun 1994. Ia dibina menyerupai belayar dhow, jenis kapal Arab. Burj Al-Arab merupakan hotel ke-empat tertinggi di dunia. 

Hotel ini diuruskan oleh Kumpulan Jumeirah. Burj Al Arab mempunyai 28 tingkat yang menempatkan 202 suite bilik tidur. Suite terkecil ialah seluas 169 m2 (1,820 kaki persegi), dan yang terbesar meliputi 780 m2 (8,400 kaki persegi).  

Arkitek yang mereka hotel ini, Tom Wright berkata "Pelanggan mahukan sebuah bangunan yang akan menjadi ikonik atau simbolik untuk Dubai, ini adalah merujuk kepada Sydney dengan Opera House, atau Paris dengan Menara Eiffel. Ia diperlukan untuk menjadi sebuah bangunan yang akan menjadi sinonim dengan negara mereka. "




Hotel ke-empat tertinggi di dunia
 

Arkitek dan perunding kejuruteraan bagi projek itu adalah Atkins iaitu konsultan pelbagai disiplin terbesar di UK. Hotel ini pula telah dibina oleh Kontraktor daripada Afrika Selatan .Kos pembinaan hotel ini adalah $ 650,000,000.


Ia dibina di atas sebuah pulau tiruan seluas 280 meter (919 kaki) dari pantai di Teluk Parsi, dan disambungkan ke tanah besar oleh jalan yang melengkung sahaja. Laluan itu sangat melengkung, dengan kebanyakan sudut yang hampir kepada 90 darjah.


Pandangan dari sudut tepi

No comments:

Post a Comment