Snow

Snow

Friday 28 September 2012

:: Kota Terlarang ::

Bandar Terlarang atau Forbidden City terletak di tengah-tengah Beijing dan merupakan kediaman 24 maharaja Qing dan Dinasti Ming. Pembinaan istana besar ini telah dimulakan pada tahun ke-4 Maharaja Yongle memerintah Dinasti Ming pada tahun 1406, yang berakhir 14 tahun kemudian pada tahun 1420.

 Forbidden city

Pada zaman purba, maharaja telah dituntut sebagai anak syurga, iaitu yang mempunyai kuasa tertinggi. Rumah mereka di Bumi adalah replika, dibina untuk menyerupai Istana Ungu di syurga di mana Tuhan mereka tinggal. Sebuah tempat yang begitu keramat kerana ia diharamkan kepada orang-orang biasa. Dari situlah Kota Larangan mendapat namanya. Seni bina indah iaitu seni bina tradisional Cina. Muzium Istana telah menjadi khazanah sebenar peninggalan sejarah dan budaya Cina dan telah diiktiraf sebagai salah satu top 5 istana yang paling penting di seluruh dunia.

Pelan Tapak Kota Larangan
 

Pada tahun 1961, ia dijadikan iaitu sebuah monumen bersejarah yang penting di bawah pemeliharaan khas kerajaan pusat Cina. Kemudian pada tahun 1987, ia diletakkan di bawah budaya warisan dunia, yang telah diiktiraf UNESCO .  Ia meliputi kira-kira 72 hektar kawasan, mempunyai sejumlah 150,000 meter persegi ruang lantai. Terdapat 90 halaman dan istana, 8704 bilik, dan 980 bangunan. Bandar ini dikelilingi oleh parit yang sebesar 6 meter, serta dinding yang setinggi 10 meter.


Pandangan dari atas



No comments:

Post a Comment