Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Tembok Besar China ::

Sedutan Video  ~~~~


 




 Tembok Terpanjang di dunia

  • Tembok Besar China adalah tarikan pelancong paling popular di China. Tembok ini telah mempesonakan banyak pelancong dan ia adalah sebahagian daripada Tujuh Keajaiban Dunia. Tembok Besar adalah destinasi pelancongan utama untuk bersiar-siar. Pelancong dari seluruh dunia datang melawat China untuk melihat seni bina eksotik ini kerana ia merupakan salah satu tarikan yang paling menarik di China. Terdapat juga spekulasi mengenai ia boleh dilihat dari bulan.

Tembok sepanjang 5000km
 
  • Melihat ke bawah di Tembok Besar dari langit adalah benar-benar menakjubkan, Tembok ini menyerupai naga yang mengelilingi gunung. Terdapat tiga dinasti utama Cina yang menyumbang kepada pembinaan Tembok Besar ini: Pertama, Dinasti Qin 221-207 SM, kemudian Dinasti Han daripada 206 SM - 220 Masihi dan Dinasti Ming 1368-1644 Masihi. Mereka mempunyai tujuan yang sama iaitu untuk menghalang "kekejaman" Hun di Utara daripada menyerang sempadan Cina. Berjuta-juta orang bekerja untuk membina Tembok Besar ini dan banyak yang meninggal dunia semasa bekerja.
  • Selepas Maharaja Qin menyatukan China, beliau menyambungkan dinding di seluruh negara menjadi satu, The Wall dilanjutkan sehingga kepada 10,000 Li (5000 km) dan ia membantu menghalang penceroboh dari utara. Ia kelihatan seperti naga Cina, Tembok Besar China dibina merentasi padang pasir, sungai, gunung, padang rumput dan dataran tinggi sehingga hampir 6700 kilometer. Ia telah dibina selama lebih 2 milenium dan ia terbentang dari sebelah timur ke sebelah barat China. Disebabkan perkembangan teknologi moden dan ia tidak digunakan, struktur dibiarkan dalam runtuhan dan pemimpin Cina tidak peduli untuk menhalangnya.
  • Tembok yang ada hari ini telah dibina oleh Dinasti Ming lebih 600 tahun yang lalu. Pada masa itu, dinding asal telah runtuh. Maharaja Ming telah memerintahkan untuk membina semula dinding ini. Hari ini, beberapa bahagian Tembok Besar berada dalam keadaan yang baik kerana ia telah dipulihkan untuk menarik pelancong.

 Peta Tembok Besar China

No comments:

Post a Comment