Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Gunung Everest ::

  1. Gunung Everest merupakan gunung tertinggi di dunia. Ia bermaksud atas atau kepala langit. Gunung Everest berdekatan sempadan China, Tibet, dan Nepal dan merupakan sebahagian daripada Banjaran Himalaya. Ketinggiannya di atas paras laut adalah 29.029 kaki. Pada 1856, nama Gunung Everest ialah 'Peak XV'. Nama rasminya telah diberikan oleh Persatuan Geografi.
  2. Walaupun pada hakikatnya ia adalah puncak tertinggi di dunia, namun pendaki gunung dari seluruh dunia datang dan mendaki gunung ini tidak kira kesukaran yang dihadapi. Satu pasukan keseluruhan pendaki boleh membantu antara satu sama lain. Ia adalah agak selamat untuk mendaki gunung ini. Walau bagaimanapun, masalah di Himalaya ialah untuk berhadapan dengan cuaca buruk, angin yang kuat dan pernafasan yang rendah yang disebabkan oleh altitud yang tinggi. 
  3. Pendaki perlu membayar jumlah wang yang banyak untuk mendaki gunung  ini, yang merupakan sumber berterusan pendapatan di Nepal. Untuk mendapatkan lesen dan permit sebanyak $ 25,000 perlu dibayar untuk mendaki Gunung Everest. Sehingga 2007, 210 orang telah kehilangan nyawa mereka ketika mendaki Gunung Everest kerana ribut yang kuat.
  4. Terdapat dua laluan utama untuk mendaki Gunung Everest. Satu adalah dari Tenggara Nepal dan satu lagi adalah dari Utara Tibet. Laluan yang paling digemari daripada kedua-dua laluan adalah dari Tenggara yang bermula dari Nepal. Masa terbaik untuk memulakan mendaki adalah pada bulan Mei, sebelum monsun musim panas, oleh kerana arah angin agak baik pada masa itu.

Gambar-gambar mencuci minda.....


 Cuaca yang sejuk di atas gunung


 Tinggi mencecah awan

No comments:

Post a Comment