Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Piramid Giza ::

  1. Mesir mempunyai lebih daripada 100 piramid yang dibina di seluruh negara. Struktur-struktur piramid terdiri bata batu pasir. Piramid telah dibina untuk raja-raja Mesir. Piramid pertama yang dibina di Mesir Pyramid of Djoser pada dinasti ketiga.
  2. 3 Piramid terbaik di Mesir adalah 'Piramid Giza'. Piramid ini telah dibina di pinggir Kaherah. Piramid Khufu di Giza dikatakan piramid terbesar di Mesir yang pernah dibuat dalam sejarah. Piramid adalah salah satu daripada tujuh keajaiban dunia. Piramid Kufu juga dikenali sebagai Piramid Besar. Piramid di Giza adalah terbahagi kepada tiga. Yang pertama dipanggil piramid besar Khufu (Cheops), piramid Khafre (Khafra) dan piramid Menkaure. Piramid Menkaure pula mempunyai 3 piramid yang lebih kecil daripada piramid utama ini dan dipanggil piramid permaisuri.
  3. Piramid di Giza menarik perhatian pelancongan setiap tahun. Daripada semua tiga piramid di Giza, hanya piramid Khafra mengekalkan beberapa bahagian batu kapur asalnya yang berkilat berhampiran kemuncak. Bagi mata orang biasa, Piramid Khafra akan kelihatan tinggi, tetapi hakikatnya ialah bahawa piramid Khufu adalah yang tertinggi sekali. Terdapat banyak teori mengenai pembinaan piramid dan penyelidikan baru menunjukkan bahawa piramid telah dibuat oleh blok bangunan yang dibuat daripada konkrit batu kapu



 Mari kita hayati keutuhan bangunan ini.....



 Binaan Piramid

 The Sphinx

 Menkaure


 Khafra

 Cheops



  1. r.

No comments:

Post a Comment