Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Taj Mahal ::

Taj Mahal Lambang Cinta Suci

Taj Mahal merupakan makam yang terletak di Agra, India. Taj Mahal dibina oleh maharaja Mughal, Shah Jahan sebagai ingatan beliau kepada isteri tercinta, Mumtaz Mahal. Taj Mahal merupakan salah satu daripada Tujuh Keajaiban Dunia dan dikatakan menjadi salah satu seni yang terbaik. Seni bina ini mempunyai campuran Parsi, Turki Uthmaniyyah, India dan seni Islam. Pada tahun 1983, Taj menjadi sebahagian daripada UNESCO, Tapak warisan Dunia.

Lambang Cinta
Antara cerita-cerita legenda mengatakan bahawa selepas Taj dibina, Maharaja Mughal memotong tangan semua lelaki yang membina Taj supaya karya yang sama tidak boleh dibuat lagi. Taj Mahal yang terletak di tebing sungai Yamuna di Agra dibina pada tahun 1631 dan telah siap dalam tahun 1653 meliputi lebih 32 ekar tanah.  

Taj Mahal juga dipanggil Taj dan adalah simbol kasih sayang dan dikenali sebagai kecantikan monumental. Taj Mahal adalah salah satu tempat pelancongan utama di India dan sesiapa yang datang untuk melawat India pasti melawat Taj. Keindahan Taj melampaui kata-kata dan dikatakan bahawa waktu terbaik untuk melihat keindahan ialah pada waktu malam bulan purnama. Ia adalah dedikasi sebenar untuk cinta dan romantis. Perkataan Taj Mahal bermaksud Crown Palace dalam bahasa Inggeris dan ia diperbuat daripada white 'marble' di luar dan beberapa batu permata yang berwarna-warni.

Pelan Taj Mahal

No comments:

Post a Comment