Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Great Victoria Falls Zambia ::

Victoria Falls merupakan salah satu keajaiban semula jadi yang paling menakjubkan  dunia.
Victoria Falls meliputi 1 708 meter lebar, menjadikannya air terjun terbesar di dunia. Ia mempunyai ketinggian di antara 90m dan 107m ke dalam Gaung Zambezi dan purata sebanyak 550,000 meter padu air menjunam sepanjang pinggir air terjun setiap minit. 'The Smoke That Thunders' adalah nama yang sesuai untuk air terjun yang mengagumkan ini. Anda boleh mendengar bunyi air terjun dari jauh dan semakin kuat apabila anda berada dekat.


 Keluasan Victoria Falls

Ia hanya ditemui pada bulan November 1855 oleh David Livingstone. Walau bagaimanapun, hari ini ia menjadi destinasi utama untuk peneroka, juruukur, pencipta alam dan pemburuIa berfungsi sebagai pintu masuk safari Afrika Selatan. Ia juga telah menjadi tempat yang sangat popular untuk pelancong untuk pergi berakit di jeram, meredah sungai, dan juga bungee jumping. Jeram hilir sungai tersebut menyediakan beberapa aktiviti ekstrem dan paling menakutkan.

 Victoria Falls digemari pencinta alam
 
Penerjun bungee juga amat menikmati keseronokan di Victoria Falls, di mana mereka boleh melompat ke bawah sedalam 111 meter di luar jambatan. Baru-baru ini ia dinamakan sebagai tempat  melompat bungee komersial tertinggi di dunia. Selain daripada jeram dan terjun bungee, pengunjung juga boleh menikmati keindahan alam, memerhati burung, perjalanan udara menggunakan helikopter, berjalan di denai, membeli-belah, dan lain-lain juga.

No comments:

Post a Comment