Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Menara condong Pisa ::

Sedutan Video Menara Condong



Menara utama Pisa, juga dikenali sebagai Menara Pisa, adalah menara loceng yang dibina di sebelah Gereja bandar Pisa Itali. Menara ini terletak di sebalik gereja dan dikatakan merupakan struktur ketiga tertua di Pisa. Menara itu asalnya dibina tegak, namun dengan serta-merta selepas ia dibina, ia mula condong ke arah timur selatan kerana asas yang dibina tidak kuat dan substrat yang membolehkan asas untuk menukar arah.

 Menara yang condong

 
Jumlah ketinggian menara ini adalah 186,27 kaki dari tanah ke arah bahagian bawah dan 186,02 kaki di sebelah yang lebih tinggiBerat menara ini ialah 14,500 tan metrik dan mempunyai 296/294 anak tangga.

Tower Of Pisa telah dibuat dalam tempoh 177 tahun dalam tiga bahagian yang berbeza. Tingkat pertama telah dibina dalam tahun 1173 dan pada tahun 1178 apabila menara tingkat ketiga dibina, menara mula tenggelam. Sebabnya ialah bahawa asas yang tidak kuat di mana telah menggunakan tanah yang tidak seimbang, yang bermakna bahawa reka bentuk itu tidak sempurna dari awal. Kemudian pembinaan telah dihentikan selama hampir satu abad kerana bandar dalam peperangan yang berterusan. Pada masa yang sama, tanah mendapat masa untuk mendap. Menara ini juga mempunyai jam yang telah dipasang pada tingkat ketiga.

 Pandangan dari udara


 Pandangan waktu malam

No comments:

Post a Comment