Snow

Snow

Sunday 30 September 2012

:: Colosseum ::

  • Colosseum adalah salah satu seni bina yang terbesar pernah dibina dalam sejarah Rom. Colosseum pada asalnya dikenali sebagai 'Flavian Amphitheatre' dan adalah 'amfiteater' terbesar pernah dibina di Empayar Rom. 
  • Ia merupakan struktur bulat yang terletak di timur Roman. Ia dibina untuk menganjurkan pertandingan gladiator, drama dan permainan seperti memburu haiwan dan orang ramai juga boleh melihat secara terbuka.


Peninggalan sejarah

  • Dibina di pusat Rom sendiri, pembinaannya bermula antara tahun 70 dan 72 Masihi dan telah siap pada 80 Masihi semasa maharaja Titus memerintah. Ia mempunyai kapasiti tempat duduk sebanyak 50,000 penonton.   
  • Colosseum sejak bertahun-tahun telah dimakan usia oleh bencana alam seperti gempa bumi, walaupun begitu, ia adalah salah satu tempat popular bagi lawatan pelancongan di Rom. Berhampiran Colosseum adalah sekolah latihan untuk gladiators. Merujuk kepada bentuk bujur Colosseum, ia adalah dalam bentuk segi tiga. Kawasan-kawasan tarikan lain adalah tempat di mana perisai dibina, di mana gladiators yang cedera telah sembuh.
  •  Hari ini, Colosseum digunakan untuk tujuan keagamaan. 'Pope' mengetuai perarakan pada hari Jumaat yang dipanggil stesen salib. Pada masa ini, tempat ini adalah sangat kaya dengan Flora. Terdapat lebih beratus-ratus jenis Flora hidup pada dinding purba Colosseum ini. Colosseum Rom telah diberi liputan besar oleh media dan ini adalah sebab mengapa banyak filem Hollywood telah dirakamkan di amfiteater ini. Filem terkenal "Gladiator" adalah sangat terpengaruh daripada budaya Rom dan pertandingan gladiator.

Ruang dalam Colosseum
  • Sejarah yang menarik yang melibatkan 'bloodbaths' dan pertempuran yang berkaitan dengan struktur adalah apa yang menarik pengunjung ke tapak bersejarah ini. Mengunjungi Colosseum dengan teksi atau bas dari lapangan terbang adalah cukup mudah. tetapi boleh menjadi luar biasa sesak, terutama semasa musim panas yang sangat sibuk.  
  • Selain daripada itu,anda boleh membeli tiket anda sama ada di Roman Forum atau Via de San Gregorio (kaunter tiket biasanya melalui telefon), atau anda juga boleh mendapatkan tiket melalui laman web. Anda juga boleh membeli tiket kombo yang meliputi beberapa tarikan utama di Rom, atau hubungi pejabat untuk menempah tiket anda terlebih dahulu. Satu lagi cara yang baik untuk mengelakkan berbaris panjang di pintu masuk Colosseum adalah dengan menyertai kumpulan pelancongan.

1 comment: